Friday, January 16, 2009

Misterrrr potato..potato chips..


Seorang chekgu mengadakan satu "permainan". Chekgu itu menyuruh tiap-tiap anak muridnya membawa satu beg plastik transparent bersama dengan beberapa biji kentang. Kentang-kentang tersebut akan diberi nama berdasarkan nama orang-orang yang dibenci, jumlah kentangnya tidak ditentukan berapa...bergantung jumlah orang-orang yang dibenci.

Pada hari yang tersebut masing-masing murid membawa kentang dalam beg plastik. Ada yang berjumlah 2, ada yang 3 bahkan ada yang 5. Sepertimana perintah chekgu mereka, tiap-tiap kentang di beri nama dengan nama-nama orang yang dibenci. Seterusnya murid-murid dikehendaki membawa beg plastik berisi kentang tersebut kemana saja mereka pergi, bahkan ke toilet sekalipun, selama 1 minggu. (tu kiranya, tidur sebantal jugalah dgn kentang2 itu ye?hmmm)

Hari berganti hari, kentang-kentang pun mula menjadi busuk, murid-murid mulai mengeluh, apalagi yang membawa 5 buah kentang, selain berat dan baunya juga tidak menyenangkan.

Setelah satu minggu murid-murid tersebut berasa lega kerana penderitaan mereka akan segera berakhir. Si Chekgu bertanya: " Bagaimana rasanya membawa kentang-kentang tersebut selama 1 minggu ?"

Keluarlah keluhan dan rungutan dari murid-murid tersebut, secara umumnya semua tidak senang dan selesa ketika membawa kentang-kentang busuk tersebut terutamanya ke mana sahaja mereka pergi. Si Guru pun menjelaskan apa erti dari " permainan " yang mereka jalankan. Si Guru berkata : " Seperti itulah kebencian yang selalu kita bawa-bawa apabila kita tidak dapat memaafkan orang lain. Busuk dan tidak menyenangkan kerana membawa kentang busuk tersebut kemana saja kita pergi. Itu baru hanya satu minggu. Bagaimana jika kita membawa (kentang2 busuk) kebencian itu seumur hidup? Alangkah tidak menyenangkan dan tersiksanya ..."

Moral of the story :
Barang sesiapa yg ada kebencian terhadap orang lain tu,eloklah dibuangkan dari hati masing2 supaya kita tidak menanggung dosa sepanjang hayat kita.

Moral daripada aku plak:
Memang busuk pun kalau bwk kentang busuk pi merata..huhuhu. mandi dgn pewangi lavender pun belum tentu ilang. (ye ke?)
# Cerita kat atas ni aku copypaste dari email yg diforward oleh seorg kawan. TQ. (",)
Nota kecik: Aku mmg pernah membenci seseorg. Xtaula aku masih benci mereka lg ke x. Harap2 tidak lagi. (ceh,mcm ramai je org yg aku benci ni.haha.)

0 komen-komenan:

:: pengikut2 setia ::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...